Książka stanowi obszerne i bogato ilustrowane studium historyczne prezentujące funkcjonowanie dyrekcji okręgowej kolei państwowych – jako organu administracji kolejowej – w okresie międzywojennym. Ukazano podstawy organizacyjne Dyrekcji (Okręgowej) Kolei Państwowych w Katowicach – jej tworzenie, założenia oraz ogólne zasady funkcjonowania. Obszerna część pracy poświęcona została personelowi PKP – przedstawiono przepisy, które obowiązywały pracowników, ich przywileje... Czytaj więcej »
W tym roku rozpoczniemy wydawanie naszej kolejnej serii wydawniczej którą nazwaliśmy Romantyzm lokalnych kolei. W tym cyklu będziemy wydawać publikacje o typowych kolejowych liniach lokalnych - czasami już zlikwidowanych i nieco zapomnianych, a czasami nadal funkcjonujących. Publikacją otwierającą ten cykl będzie książka Romana Garbacika Dzieje kolei kocmyrzowskiej 1899-2010 o uroczej linii kolejowej łączącej Kraków z Kocmyrzowem.
Czytaj więcej »Od 170 lat kolej żelazna na ziemiach polskich jest sprawnym środkiem transportu osób i towarów. W XIX wieku, jakże często podróże koleją umożliwiały kształtowanie się i utrwalanie polskiej świadomości narodowej. Kolej była również natchnieniem, obiektem inspiracji pisarzy, muzyków czy malarzy – niemal magiczną rzeczywistością tak trudną do pojęcia, budzącą strach i fascynację. Sprawny transport kolejowy umożliwiał skuteczne prowadzenie działań wojennych, mobilizacje... Czytaj więcej »
Galicyjska Kolej Transwersalna powstała pod koniec XIX wieku jako gigantyczna inwestycja Monarchii Austro-Węgierskiej. Mająca prawie 800 km linia łącząca Czadcę z Husiatynem poprzez Żywiec, Suchą Beskidzką, Nowy Sącz, Biecz, Jasło, Krosno, Sanok, Sambor i Stanisławów urzeka do dzisiaj zarówno z powodu przebiegu przez góry i pogórza jak także dzięki architekturze dworców charakterystycznych dla tamtej epoki i jej projektodawców. Bogactwo zamieszczonego w albumie materiału... Czytaj więcej »
To pierwsza pozycja poświęcona kolejnictwu w Jaworznie, która opisuje nie tylko kolej normalnotorową, ale również wąskotorowe, piaskowe, linowe i bocznice wszystkich zakładów na terenie miasta. Przedstawione są te największe jak elektrownie, kopalnie, czy cementownia oraz pomniejsze. Książka została wzbogacona 700 zdjęciami, mapami i schematami z różnych okresów. Dodatkowym bonusem do książki jest duża mapa Jaworzna umieszczona w tylnej kieszonce ze wszystkimi nieistniejącymi... Czytaj więcej »
Historia kolei w Rzeszowie i na całym Podkarpaciu rozpoczęła się w 1858 roku kiedy to do Rzeszowa doprowadzono linię kolejową z Krakowa. Jeśli interesują Cię jakie były dalsze losy kolei w tym regionie poprzez okres austriacki, burzliwy okres I i II wojny światowej, II Rzeczpospolitej, w czasie PRL-u aż po czasy współczesne to publikacja ta jest dla Ciebie! Książka zawiera ponad 240 zdjęć (niepublikowanych wcześniej!!!), a także schematy układów stacyjnych, statystyki lokomotyw,... Czytaj więcej »
Prezentowany Czytelnikowi tom pierwszy opisuje historię kolei piaskowych słowem i dokumentem. Opracowanie niniejsze stanowi pierwszą próbę kompleksowego ujęcia dziejów kolei piaskowych na Śląsku. Do tej pory informacje związane z tym tematem ukazywały się okazjonalnie i dotyczyły tylko wybranych zagadnień. Całość materiału podzielono na dziesięć rozdziałów głównych, z których jeden poświęcono kolejom wąskotorowym, natomiast pozostałe dotyczą kolei normalnotorowych.... Czytaj więcej »
Oddajemy do rąk czytelników książkę o lokalnej, malowniczo położonej linii kolejowej z Bielska Białej do Kalwarii. Dzieje tej linii kolejowej są typowym przykładem rozwoju i późniejszej utraty znaczenia kolei lokalnej, położonej nieco na uboczu najważniejszych szlaków kolejowych PKP. Jej autor - Marek Ćwikła - pracował nad tym tytułem wiele lat, zbierając źródła, dokumenty i ilustracje w wielu miejscach. Efekty tego są imponujące.
Czytaj więcej »Kolejny tom o malowniczo położonych liniach lokalnych w Małopolsce niestety w części już zlikwidowanych lub pozbawionych planowego ruchu pasażerskiego. Tytuł obejmuje historię linii: Siersza Wodna-Trzebinia-Wadowice-Skawce, Bolęcin-Jaworzno. Jej autor - Marek Ćwikła - pracował nad tym tytułem wiele lat, zbierając źródła, dokumenty i ilustracje w wielu miejscach.
Czytaj więcej »Kolejny tytuł z naszej bestsellerowej albumowej serii Najciekawsze linie kolejowe Polski którą cechuje znakomity dobór tematu, wspaniałe ilustracje i to że każdy miłośnik kolei chce ją mieć w swojej biblioteczce... W publikacji przedstawione zostały kulisy powstania linii oraz historia jej eksploatacji, od symbolicznego wbicia pierwszej łopaty pod koniec XIX wieku po czasy współczesne i gruntowną modernizację, przeprowadzoną w latach 2010–2014. Książka obfituje w zaskakujące... Czytaj więcej »
II gatunek. OBNIŻONA CENA Z POWODU USZKODZONEJ OKŁADKI (np. problem z grzbietem, uszkodzony któryś z rożków, zarysowania, pobrudzenie itp). Kolejny tytuł z naszej bestsellerowej albumowej serii Najciekawsze linie kolejowe Polski którą cechuje znakomity dobór tematu, wspaniałe ilustracje i to że każdy miłośnik kolei chce ją mieć w swojej biblioteczce... W publikacji przedstawione zostały kulisy powstania linii oraz historia jej eksploatacji, od symbolicznego wbicia pierwszej łopaty... Czytaj więcej »
Budowa Magistrali Węglowej była nie tylko wybitnym przedsięwzięciem polskich kolei, ale również największą inwestycją logistyczną w okresie II Rzeczpospolitej Polskiej. Znaczenie magistrali było ogromne, nie tylko w dziedzinie gospodarczej, ale również politycznej, społecznej czy nawet militarnej. W istotny sposób wpłynęła na życie dopiero co odrodzonego państwa polskiego. Do dzisiaj pozostaje jedną z najważniejszych w ruchu towarowym linii kolejowej w naszym kraju. Nareszcie... Czytaj więcej »
II wydanie hitu sprzed 10 lat! Ponownie w sprzedaży monografia Magistrali węglowej - jednej z największych inwestycji II Rzeczpospolitej Polskiej. Znaczenie magistrali było ogromne, nie tylko w dziedzinie gospodarczej, ale również politycznej, społecznej czy nawet militarnej. W istotny sposób wpłynęła na życie dopiero co odrodzonego państwa polskiego. Do dzisiaj pozostaje jedną z najważniejszych w ruchu towarowym linii kolejowej w naszym kraju i należy ze względu na historię... Czytaj więcej »
Dzieje transportu szynowego w Rudzie Śląskiej przedstawione w bogato ilustrowanym albumie, zawierającym ponad 900 fotografii w większości nie publikowanych. Wysoce staranny dobór materiału, pozwala na dokładne zapoznanie się z niewątpliwie ciekawą historią kolei żelaznej oraz tramwajów w Rudzie Śląskiej. 15 listopada 1845 r., budowana od Wrocławia do Mysłowic Kolej Górnośląska, dotarła do Rudy i Chebzia ― obecnych dzielnic miasta. Fakt ten zapoczątkował w kolejnych... Czytaj więcej »
Historia bydgoskiego węzła kolejowego rozpoczyna się w 1851r. wraz z uruchomieniem pierwszego odcinka legendarnej Kolei Wschodniej „Ostbahn”. Od tego momentu następuje szybki rozwój miasta, które dzięki budowie kolejnych linii staje się jednym z najważniejszych węzłów kolejowych. W przygotowywanej monografii przedstawiona zostanie ponad 160-letnia historia kolei w Bydgoszczy z licznymi przykładami oryginalnego i nowatorskiego budownictwa i wyjątkowego taboru stacjonującego... Czytaj więcej »
02.11.1845 r. do Gliwic wjechał pierwszy pociąg, korzystając z najstarszej na obecnych ziemiach polskich linii kolejowych z Wrocławia. Położenie na ważnej magistrali kolejowej przyczyniło się do rozkwitu miasta nad Kłodnicą. Przy ciągle rozbudowywanej stacji towarowej powstały dwa duże zakłady naprawcze taboru. Niezależnie od kolei normalnotorowej w Gliwicach funkcjonowała rozbudowana sieć kolei wąskotorowych. Węzeł w Gliwicach to cztery duże stacje, trzy posterunki odgałęźne... Czytaj więcej »
Początek kolei w Inowrocławiu to lata 1872–1873, kiedy to otwarto pierwszą linię kolejową zbudowaną przez Towarzystwo Kolei Górnośląskich. Uruchomienie tych pierwszych połączeń kolejowych wpłynęło na rozwój miasta oraz lokalnego przemysłu co zaowocowało budową kolejnych lokalnych linii kolejowych. Publikacja ma za zadanie przedstawienie historii inowrocławskiego węzła na przestrzeni blisko 150 lat, a tradycyjnie bardzo bogata warstwa ilustracyjna w znakomity sposób ją... Czytaj więcej »
Historia ogromnego kolejowego węzła katowickiego składającego się z 12 stacjami i 13 posterunków odgałęźnych rozpoczęła się się w 1846 roku. Od 1854 r. węzeł normalnotorowy stopniowo uzupełniały tory wąskie o prześwicie 785 mm. Wreszcie węzeł ten doczekał się pierwszej monografii. Jej ogromnym atutem poza samą treścią, będą fotografie, w przeważającej mierze niepublikowane, a niektóre szokujące (np. fazy wysadzania kamienicy w centrum Katowic pod nowy dworzec).... Czytaj więcej »