Pruskie parowozy P 8, których konstruktorem był pochodzący z Opola niemiecki inżynier Robert Garbe, to jedna z najgenialniejszych konstrukcji parowozowych w dziejach. Budowana w pierwszych dwóch dekadach XX wieku lokomotywa początkowo była planowana jako parowóz pośpieszny, wkrótce przemianowaną ją jednak na osobową i w takiej roli była znana w całej Europie. W Polsce od początku istnienia PKP aż do lat 70. była podstawowym pojazdem trakcyjnym do lokalnego ruchu pasażerskiego... Czytaj więcej »
Album prezentuje polskie pociągi pancerne zarówno od strony technicznej, jak i, choć do pewnego stopnia w ograniczonym zakresie, ich historię. Prócz warstwy tekstowej zawiera 600 archiwalnych fotografii, 120 barwnych rysunków parowozów i wagonów pancernych, utrzymanych w jednolitej skali, mapki oraz reprodukcje stron istotnych dokumentów. Polecamy miłośnikom kolei, historii II RP i tematyki wojskowej.
Czytaj więcej »Początek kolei w Inowrocławiu to lata 1872–1873, kiedy to otwarto pierwszą linię kolejową zbudowaną przez Towarzystwo Kolei Górnośląskich. Uruchomienie tych pierwszych połączeń kolejowych wpłynęło na rozwój miasta oraz lokalnego przemysłu co zaowocowało budową kolejnych lokalnych linii kolejowych. Publikacja ma za zadanie przedstawienie historii inowrocławskiego węzła na przestrzeni blisko 150 lat, a tradycyjnie bardzo bogata warstwa ilustracyjna w znakomity sposób ją... Czytaj więcej »
Monografia parowozu TKt48 zwanego „tekatką”, „osiołkiem” lub „uszatkiem”. Parowóz ten od początku projektowany jako lokomotywa do pociągów osobowych otrzymał oznaczenie parowozu towarowego, gdyż średnica kół była o kilka centymetrów mniejsza, niż to przewidywały normy dla parowozów pasażerskich. Przez kilka dekad maszyny te pracowały w ruchu aglomeracyjnym, na liniach drugorzędnych, a szczególnie na trasach górskich i podgórskich. Parowozy tej serii dotrwały... Czytaj więcej »
II gatunek/II quality. Niewielkie uszkodzenia w postaci porysowania okładki lub wgiętych rożków.
Monografia parowozu TKt48 zwanego „tekatką”, „osiołkiem” lub „uszatkiem”. Parowóz ten od początku projektowany jako lokomotywa do pociągów osobowych otrzymał oznaczenie parowozu towarowego, gdyż średnica kół była o kilka centymetrów mniejsza, niż to przewidywały normy dla parowozów pasażerskich. Przez kilka dekad maszyny te pracowały w ruchu aglomeracyjnym,... Czytaj więcej »
Książką „Koleje wąskotorowe na Pomorzu Zachodnim” autor zabiera czytelnika w sentymentalną podróż do świata małych kolei, które odeszły już do historii. Coraz mniej jest śladów materialnych pozostałych po pomorskich wąskotorówkach, zaciera się pamięć o nich. W najlepszym okresie funkcjonowania ich długość wynosiła ponad 600 km i była to najdłuższa sieć kolei wąskotorowych w Polsce. Koleje wąskotorowe odegrały olbrzymią rolę w gospodarce Pomorza, ale w końcu... Czytaj więcej »
Pierwsza mapa sieci kolejowej Serbii, Kosowa, Czarnogóry. Zawierająca poza obecnymi liniami także te które zostały zlikwidowane oraz bardzo wiele linii wąskotorowych. To kraje górzyste w których koleje wąskotorowe np. w przemyśle drzewnym pełniły ogromne znaczenie. Na mapie zaznaczono również linie kolejowe których rozpoczęto budowę a których nie dokończono. Węzeł Belgrad – powiększono. Na mapie zaznaczono kilometraże i orientacyjne obiekty geograficzne (rzeki, jeziora).... Czytaj więcej »
Prezentujemy państwu pierwsze wydanie Atlasu kolejowego Grecji. Na 38 stronach znajdą państwo mapy sieci kolejowej wraz z bocznicami, kolejami wąskotorowymi i prywatnymi w skali 1:300 000. Są zaznaczone także linie zlikwidowane, kilometraż, tunele i inne ciekawostki. Poza mapami głównymi profile i plany staci. Legenda w jęz. niemieckim, angielskim, francuskim i włoskim.
Czytaj więcej »To pierwsza pozycja poświęcona kolejnictwu w Jaworznie, która opisuje nie tylko kolej normalnotorową, ale również wąskotorowe, piaskowe, linowe i bocznice wszystkich zakładów na terenie miasta. Przedstawione są te największe jak elektrownie, kopalnie, czy cementownia oraz pomniejsze. Książka została wzbogacona 700 zdjęciami, mapami i schematami z różnych okresów. Dodatkowym bonusem do książki jest duża mapa Jaworzna umieszczona w tylnej kieszonce ze wszystkimi nieistniejącymi... Czytaj więcej »
Oddajemy do rąk czytelników książkę o lokalnej, malowniczo położonej linii kolejowej z Bielska Białej do Kalwarii. Dzieje tej linii kolejowej są typowym przykładem rozwoju i późniejszej utraty znaczenia kolei lokalnej, położonej nieco na uboczu najważniejszych szlaków kolejowych PKP. Jej autor - Marek Ćwikła - pracował nad tym tytułem wiele lat, zbierając źródła, dokumenty i ilustracje w wielu miejscach. Efekty tego są imponujące.
Czytaj więcej »