Książka stanowi obszerne i bogato ilustrowane studium historyczne prezentujące funkcjonowanie dyrekcji okręgowej kolei państwowych – jako organu administracji kolejowej – w okresie międzywojennym. Ukazano podstawy organizacyjne Dyrekcji (Okręgowej) Kolei Państwowych w Katowicach – jej tworzenie, założenia oraz ogólne zasady funkcjonowania. Obszerna część pracy poświęcona została personelowi PKP – przedstawiono przepisy, które obowiązywały pracowników, ich przywileje... Czytaj więcej »
Od 170 lat kolej żelazna na ziemiach polskich jest sprawnym środkiem transportu osób i towarów. W XIX wieku, jakże często podróże koleją umożliwiały kształtowanie się i utrwalanie polskiej świadomości narodowej. Kolej była również natchnieniem, obiektem inspiracji pisarzy, muzyków czy malarzy – niemal magiczną rzeczywistością tak trudną do pojęcia, budzącą strach i fascynację. Sprawny transport kolejowy umożliwiał skuteczne prowadzenie działań wojennych, mobilizacje... Czytaj więcej »
Słusznie wyczekiwana przez środowiska miłośników kolei i Galicji książka o jednej z najpiękniejszych linii kolejowych w Polsce. Galicyjska Kolej Transwersalna powstała pod koniec XIX wieku jako gigantyczna inwestycja Monarchii Austro-Węgierskiej. Mająca prawie 800 km linia łącząca Czadcę z Husiatynem poprzez Żywiec, Suchą Beskidzką, Nowy Sącz, Biecz, Jasło, Krosno, Sanok, Sambor i Stanisławów urzeka do dzisiaj zarówno z powodu przebiegu przez góry i pogórza jak także... Czytaj więcej »
Historia kolei w Rzeszowie i na całym Podkarpaciu rozpoczęła się w 1858 roku kiedy to do Rzeszowa doprowadzono linię kolejową z Krakowa. Jeśli interesują Cię jakie były dalsze losy kolei w tym regionie poprzez okres austriacki, burzliwy okres I i II wojny światowej, II Rzeczpospolitej, w czasie PRL-u aż po czasy współczesne to publikacja ta jest dla Ciebie! Książka zawiera ponad 240 zdjęć (niepublikowanych wcześniej!!!), a także schematy układów stacyjnych, statystyki lokomotyw,... Czytaj więcej »
Prezentowany Czytelnikowi tom pierwszy opisuje historię kolei piaskowych słowem i dokumentem. Opracowanie niniejsze stanowi pierwszą próbę kompleksowego ujęcia dziejów kolei piaskowych na Śląsku. Do tej pory informacje związane z tym tematem ukazywały się okazjonalnie i dotyczyły tylko wybranych zagadnień. Całość materiału podzielono na dziesięć rozdziałów głównych, z których jeden poświęcono kolejom wąskotorowym, natomiast pozostałe dotyczą kolei normalnotorowych.... Czytaj więcej »
Budowa Magistrali Węglowej była nie tylko wybitnym przedsięwzięciem polskich kolei, ale również największą inwestycją logistyczną w okresie II Rzeczpospolitej Polskiej. Znaczenie magistrali było ogromne, nie tylko w dziedzinie gospodarczej, ale również politycznej, społecznej czy nawet militarnej. W istotny sposób wpłynęła na życie dopiero co odrodzonego państwa polskiego. Do dzisiaj pozostaje jedną z najważniejszych w ruchu towarowym linii kolejowej w naszym kraju. Nareszcie... Czytaj więcej »
02.11.1845 r. do Gliwic wjechał pierwszy pociąg, korzystając z najstarszej na obecnych ziemiach polskich linii kolejowych z Wrocławia. Położenie na ważnej magistrali kolejowej przyczyniło się do rozkwitu miasta nad Kłodnicą. Przy ciągle rozbudowywanej stacji towarowej powstały dwa duże zakłady naprawcze taboru. Niezależnie od kolei normalnotorowej w Gliwicach funkcjonowała rozbudowana sieć kolei wąskotorowych. Węzeł w Gliwicach to cztery duże stacje, trzy posterunki odgałęźne... Czytaj więcej »