II gatunek/II quality. Niewielkie uszkodzenia w postaci porysowania okładki lub wgiętych rożków.
Monografia parowozu TKt48 zwanego „tekatką”, „osiołkiem” lub „uszatkiem”. Parowóz ten od początku projektowany jako lokomotywa do pociągów osobowych otrzymał oznaczenie parowozu towarowego, gdyż średnica kół była o kilka centymetrów mniejsza, niż to przewidywały normy dla parowozów pasażerskich. Przez kilka dekad maszyny te pracowały w ruchu aglomeracyjnym,... Czytaj więcej »
Monografia parowozu TKt48 zwanego „tekatką”, „osiołkiem” lub „uszatkiem”. Parowóz ten od początku projektowany jako lokomotywa do pociągów osobowych otrzymał oznaczenie parowozu towarowego, gdyż średnica kół była o kilka centymetrów mniejsza, niż to przewidywały normy dla parowozów pasażerskich. Przez kilka dekad maszyny te pracowały w ruchu aglomeracyjnym, na liniach drugorzędnych, a szczególnie na trasach górskich i podgórskich. Parowozy tej serii dotrwały... Czytaj więcej »
Tym razem autorzy, Roman Garbacik i Konrad Garbacik proponują nam wgląd w dzieje parowozu serii Ty43, produkowanego na podstawie pozostawionych po wojnie części i dokumentacji niemieckiej lokomotywy serii 42 (seria PKP: Ty3). Popularnych Helmutów, czyli parowozów serii Ty3/43 było tylko 129 sztuk i jako cięższa odmiana liczniejszych Kriegsloków Ty2/42 była ona niekiedy z nimi mylona. Rodowód, opis techniczny, obfity materiał ilustracyjny a nadto wszystkie przebiegi służb tych... Czytaj więcej »
Pruskie parowozy P 8, których konstruktorem był pochodzący z Opola niemiecki inżynier Robert Garbe, to jedna z najgenialniejszych konstrukcji parowozowych w dziejach. Budowana w pierwszych dwóch dekadach XX wieku lokomotywa początkowo była planowana jako parowóz pośpieszny, wkrótce przemianowaną ją jednak na osobową i w takiej roli była znana w całej Europie. W Polsce od początku istnienia PKP aż do lat 70. była podstawowym pojazdem trakcyjnym do lokalnego ruchu pasażerskiego... Czytaj więcej »