Opis produktu | |
Autor | zespół autorski |
---|---|
Wydawca | Eurosprinter |
Wydanie | pierwsze |
ISBN | 978-83-931006-6-8 |
Stron | 408 |
Format | A4 |
Oprawa | twarda |
Ilość zdjęć | 670 |
Waga | 2,1kg |
Premiera | 05.10.2012 |
Summary |
Drugi tom tramwajów aglomeracji katowickiej opisuje dzieje tego systemu transportowego po 1945 roku. Jest podobnie, jak tom pierwszy, opasły i niezwykle bogato ilustrowany. Wśród ponad 670 ilustracji Czytelnik znajdzie 85% fotografii, z tego 180 fotografii tworzy galerię (między innymi rewelacyjne zdjęcia barwne z lat 70.). Pozostałe 15%, to:
- rysunki techniczne taboru i konstrukcji torów,
- mapy miast ,
- plany układów torowych z różnych okresów (w tym wszystkie współczesne pętle),
- reprodukcje dokumentów.
Liczne dane statystyczne i wykazy zaprezentowano w formie 46 tablic.
Pod każdym względem monografia utrzymuje poziom tomu pierwszego. Przekazuje wiedzę w profesjonalny sposób z zastosowaniem warsztatu historycznego, a jednocześnie w przystępnej formie. Na warsztat historyczny składa się ponad 690 przypisów, które nie tylko powołują się na źródła, ale także komentują główną treść (35% przypisów to komentarze). Ukoronowaniem i niezbędnym uzupełnieniem zasadniczego tekstu są załączniki:
- Wykaz linii, łącznic, pętli torowych i zajezdni uruchomionych po 1945 r.,
- Wykaz linii, łącznic i zajezdni zamkniętych po 1945 r.,
- Kalendarium linii tramwajowych po 1945 r.,
- Wykaz taboru wprowadzonego do eksploatacji po 1945 r. (wykaz numeryczny wraz z przenumerowaniami).
Zaletą monografii jest zebranie w całość i przedstawienie, często nieznanych, faktów z historii komunikacji tramwajowej w najbardziej zindustrializowanym i zurbanizowanym regionie Polski. Autorzy, czerpiąc wiedzę z podstawowych dokumentów archiwalnych i prasy codziennej, zamiast opracowań już przetworzonych, prostują wiele nieprawdziwych, powtarzanych przez lata błędów dotyczących dat i przebiegu zdarzeń.
Opracowanie z pewnością sprawi przyjemność nie tylko fanom tramwajów w kraju i za granicą, ale może być pomocne wszystkim zajmującym się historią techniki i dziejami regionu, a nawet urbanistom. Dzięki licznym fotografiom, jest niezwykłym dokumentem metamorfozy, którą przeszły nasze miasta i osiedla na przestrzeni niespełna ostatnich 70 lat.
Planujemy jeszcze wydanie III tomu poświęconego komunikacji tramwajowej w Bielsku-Białej, Cieszynie, Opawie i Zagłębiu Ostrawsko-Karwińskim, a także projektom nie zrealizowanym w Rybniku i okolicy.
TRAMWAJE GÓRNOŚLĄSKIE (TOM 1) 140PLN |