Budowa Magistrali Węglowej była nie tylko wybitnym przedsięwzięciem polskich kolei, ale również największą inwestycją logistyczną w okresie II Rzeczpospolitej Polskiej. Znaczenie magistrali było ogromne, nie tylko w dziedzinie gospodarczej, ale również politycznej, społecznej czy nawet militarnej. W istotny sposób wpłynęła na życie dopiero co odrodzonego państwa polskiego. Do dzisiaj pozostaje jedną z najważniejszych w ruchu towarowym linii kolejowej w naszym kraju. Nareszcie... Read more »
Oddajemy do rąk postulowane przez naszych czytelników skrócone wydanie dużego atlasu jaki ukazał się w 2010 roku a którego nakład rozszedł się w ciągu kilku miesięcy. Podobnie jak w „dużym” Atlasie, na arkuszach pokrywających całą Polskę w skali 1:300 000 zamieściliśmy m.in. przebieg wszystkich linii kolejowych istniejących i rozebranych, ze wszystkimi stacjami i przystankami, linie wąskotorowe i przemysłowe, ważniejsze rzeki i miasta, przebieg dawnych granic, a także... Read more »
02.11.1845 r. do Gliwic wjechał pierwszy pociąg, korzystając z najstarszej na obecnych ziemiach polskich linii kolejowych z Wrocławia. Położenie na ważnej magistrali kolejowej przyczyniło się do rozkwitu miasta nad Kłodnicą. Przy ciągle rozbudowywanej stacji towarowej powstały dwa duże zakłady naprawcze taboru. Niezależnie od kolei normalnotorowej w Gliwicach funkcjonowała rozbudowana sieć kolei wąskotorowych. Węzeł w Gliwicach to cztery duże stacje, trzy posterunki odgałęźne... Read more »