Dear customers, In accordance with the Data Protection Directive (95/46/EC), we kindly inform you that we process your personal data when you browse our website or order products in our online shop. Our website uses cookies. Should you accept these conditions, please click on the ACCEPT button.[Accept]

[DVD] GÓRNOŚLĄSKIE KOLEJE WĄSKOTOROWE Eurosprinter collection

Price:40,00PLN
Dużo na stanie
got questions?
Product description
AuthorJakub Halor
PublisherEurosprinter
Editionpierwsze
SystemPAL
Duration90 minut
FormatDVD
Weight0,2 kg
Premiere01.12.21

Od zarania dziejów Elektrowni „Chorzów” w 1898 r. dostawy węgla były realizowane wyłącznie koleją wąskotorową. W kwietniu 2001 r. zakład ten podjął rozległe prace modernizacyjne połączone z całkowitą przebudową dotychczasowego systemu zaopatrzenia. Po modernizacji przedsiębiorstwo miało przez co najmniej 10 lat zużywać milion ton miału węglowego rocznie, lecz umowy zaopatrzeniowe podpisano tylko z normalnotorowymi przewoźnikami. Kolej wąskotorowa także była rozpatrywana jako przewoźnik miału, jednak miała zbyt mało atutów, by sprostać konkurencji. W konsekwencji utraty kluczowego kontrahenta Górnośląskie Koleje Wąskotorowe utraciły rację bytu w ruchu towarowym. Ostatnie przewozy miału węglowego dla Elektrowni „Chorzów” zrealizowano w dniach 11–16 maja 2001 roku. Były to transporty z kopalń „Szombierki-Centrum” oraz „Rozbark” w Bytomiu, uruchomione z inicjatywy autora filmu — wówczas czynnego działacza Fundacji Wieku Pary — dzięki życzliwości dyrekcji EC Chorzów, ZG Centrum, ZG Bytom i pracowników GKW. W profesjonalny sposób uwieczniono cały proces technologiczny załadunku, przewozu i rozładunku węgla wąskim torem — w tym malowniczą trasą przez rezerwat Żabie Doły.

***

Huta „1 Maja” w Gliwicach należała do największych zakładów w tym mieście. W okresie największego rozwoju zatrudniała ponad 20 tys. pracowników. Po prawie 150 latach istnienia w 2000 r. została postawiona w stan likwidacji. Do 2003 r. na terenie huty funkcjonowała jeszcze kolej zakładowa korzystająca z dwóch rozstawów toru — normalnego (1435 mm) i wąskiego (785 mm). Wąskie tory dochodziły do wszystkich hal huty, część torowisk ułożono z trzech szyn, a lokomotywy wąskotorowe Lyd2 wyposażono w podwyższony zderzak, co umożliwiało w razie potrzeby przetaczanie normalnotorowych wagonów. W filmie pokazano ostatnie chwile wąskotorowych manewrów i działalności zakładu.

  • Add link to:
  • digg.com
  • delicious.com
  • facebook.com