Prezentujemy państwu najnowszą edycję Atlasu kolejowego Austrii. Na 138 stronach znajdą państwo mapy sieci kolejowej wraz z bocznicami, kolejami wąskotorowymi i prywatnymi w skali 1:150 000. Są zaznaczone także linie zlikwidowane, koleje linowe, kilometraż, kolejowe przeprawy promowe, tunele i inne ciekawostki. Poza mapami głównymi kilkadziesiąt największych węzłów kolejowych w większej skali 1:50 000. Legenda w jęz. niemieckim, angielskim, francuskim i włoskim.
Read more »Dzieje transportu szynowego w Rudzie Śląskiej przedstawione w bogato ilustrowanym albumie, zawierającym ponad 900 fotografii w większości nie publikowanych. Wysoce staranny dobór materiału, pozwala na dokładne zapoznanie się z niewątpliwie ciekawą historią kolei żelaznej oraz tramwajów w Rudzie Śląskiej. 15 listopada 1845 r., budowana od Wrocławia do Mysłowic Kolej Górnośląska, dotarła do Rudy i Chebzia ― obecnych dzielnic miasta. Fakt ten zapoczątkował w kolejnych... Read more »
Tym razem autorzy, Roman Garbacik i Konrad Garbacik proponują nam wgląd w dzieje parowozu serii Ty43, produkowanego na podstawie pozostawionych po wojnie części i dokumentacji niemieckiej lokomotywy serii 42 (seria PKP: Ty3). Popularnych Helmutów, czyli parowozów serii Ty3/43 było tylko 129 sztuk i jako cięższa odmiana liczniejszych Kriegsloków Ty2/42 była ona niekiedy z nimi mylona. Rodowód, opis techniczny, obfity materiał ilustracyjny a nadto wszystkie przebiegi służb tych... Read more »
Monografia parowozu TKt48 zwanego „tekatką”, „osiołkiem” lub „uszatkiem”. Parowóz ten od początku projektowany jako lokomotywa do pociągów osobowych otrzymał oznaczenie parowozu towarowego, gdyż średnica kół była o kilka centymetrów mniejsza, niż to przewidywały normy dla parowozów pasażerskich. Przez kilka dekad maszyny te pracowały w ruchu aglomeracyjnym, na liniach drugorzędnych, a szczególnie na trasach górskich i podgórskich. Parowozy tej serii dotrwały... Read more »
Dostępna jest najnowsza monografia z naszej serii poświęconej parowozom. Tym razem jest to wyczerpująca monografia jednego z najsilniejszych parowozów na sieci PKP i jednej z nielicznych konstrukcji trzycylindrowych eksploatowanych przez nasze koleje — niemieckiego parowozu BR 44, na kolejach niemieckich noszącego przydomek „Jumbo” (Słoń). Przedstawimy interesującą genezę powstania tej lokomotywy i jej służbę na kolejach niemieckich, opis konstrukcji i wyczerpujące statystyki.... Read more »
II WYDANIE
Tą serią parowozu rozpoczęliśmy cykl poświęcony trakcji parowej. Na prośbę czytelników którym nie udało "załapać się" na pierwsze wydanie, planujemy nowe wydanie. Temat nie został wybrany przypadkowo gdyż parowozy Ty2 (BR52) to najpopularniejsza seria parowozu, w praktyce użytkowana była w całym kraju i w praktycznie każdej roli (pociągi towarowe, osobowe, pospieszne, a także manewry). W zamierzeniu miał to być uniwersalny parowóz który doprowadzi do... Read more »
Jakiś czas temu nasze wydawnictwo opublikowało monografię słynnego pruskiego parowozu P 8, znanego z polskich kolei jako seria Ok1. Była to konstrukcja tak genialna, że konstruktorzy pierwszego zamówionego dla PKP parowozu pasażerskiego postanowili wzorować się właśnie na tej lokomotywie. Pozostawiono niezmienione podwozie i silniki parowe, dając nowy, nowocześniejszy kocioł i wygodniejszą dla obsługi budkę maszynisty. Pierwszych pięć maszyn budowanych w niemieckiej wytwórni... Read more »
Pruskie parowozy P 8, których konstruktorem był pochodzący z Opola niemiecki inżynier Robert Garbe, to jedna z najgenialniejszych konstrukcji parowozowych w dziejach. Budowana w pierwszych dwóch dekadach XX wieku lokomotywa początkowo była planowana jako parowóz pośpieszny, wkrótce przemianowaną ją jednak na osobową i w takiej roli była znana w całej Europie. W Polsce od początku istnienia PKP aż do lat 70. była podstawowym pojazdem trakcyjnym do lokalnego ruchu pasażerskiego... Read more »
II wydanie hitu sprzed 10 lat! Ponownie w sprzedaży monografia Magistrali węglowej - jednej z największych inwestycji II Rzeczpospolitej Polskiej. Znaczenie magistrali było ogromne, nie tylko w dziedzinie gospodarczej, ale również politycznej, społecznej czy nawet militarnej. W istotny sposób wpłynęła na życie dopiero co odrodzonego państwa polskiego. Do dzisiaj pozostaje jedną z najważniejszych w ruchu towarowym linii kolejowej w naszym kraju i należy ze względu na historię... Read more »
Galicyjska Kolej Transwersalna powstała pod koniec XIX wieku jako gigantyczna inwestycja Monarchii Austro-Węgierskiej. Mająca prawie 800 km linia łącząca Czadcę z Husiatynem poprzez Żywiec, Suchą Beskidzką, Nowy Sącz, Biecz, Jasło, Krosno, Sanok, Sambor i Stanisławów urzeka do dzisiaj zarówno z powodu przebiegu przez góry i pogórza jak także dzięki architekturze dworców charakterystycznych dla tamtej epoki i jej projektodawców. Bogactwo zamieszczonego w albumie materiału... Read more »